Ervaringen van studenten
Richtlijnen voor publicaties op de website van vzw Een Cursus in Wonderen-Vlaanderen
Voor vzw ECIW-Vlaanderen staat het boek “Een Cursus in Wonderen” als volledig specifieke leerplan centraal.
In alle bijdragen dient daarom de Cursus of een thema daaruit op de voorgrond te staan en duidelijk herkenbaar te zijn. Dit betekent dat de website en de nieuwsbrief van ECIW-Vlaanderen niet de plaats is voor publicaties over richtingen en stromingen die weliswaar gedeeltelijk binnen de boodschap van Een cursus in wonderen passen, maar niet binnen het leerplan van de Cursus. Ook aan bijdragen over activiteiten waarin de Cursus duidelijk gecombineerd wordt met andere geestelijke stromingen, zoals Katholicisme, Boeddhisme, Hindoeïsme, e.d. of met therapeutische technieken die afwijken van de instrumenten die de Cursus biedt, zullen in de regel geen gevolg worden gegeven. Dit heeft niets te maken met de kwaliteit van deze activiteiten. ECIW-Vlaanderen ziet de Cursus echter als een compleet leerplan en ziet het uitsluitend als haar taak contact- en informatiepunt voor Een cursus in wonderen te zijn. Alle quotes die vanuit de cursus gebruikt worden, dienen exact vermeld te worden zoals ze in de Cursus voorkomen en gevolgd te worden door hun referenties.
Publicaties op de website en in de nieuwsbrief.
Artikelen en publicaties kunnen verschillende invalshoeken hebben, zoals: theoretisch of metafysisch en didactisch, zoals uitleg van aspecten van de Cursus, toepassings- en/of ervaringsgericht.
Start nieuwe lees- en studiegroepen
In de lees- en studiegroepen, lezen, bestuderen en beoefenen studenten samen de Cursus. Er zijn regelmatig bijeenkomsten om ervaringen en gedachten uit te wisselen. Je kunt het secretariaat per e-mail over de start van een nieuwe groep informeren om in het ledenbestand als contactpersoon opgenomen te worden. Je wordt dan aan de bestaande lijst toegevoegd. Deze lijst is te vinden op de website onder de rubriek leesgroepen. Houd ons alsjeblieft op de hoogte als een groep stopt, de studie van de Cursus er niet meer centraal staat of als de contactgegevens zijn gewijzigd.
Visies en interpretaties
Overeenkomstig de doelstelling van de vzw wordt op de website en in de nieuwsbrief ruimte gegeven aan verschillende visies, inzichten en interpretaties van leraren. Het bestuur van de vzw beoogt hierin een overkoepelende functie te hebben. Hierbij hanteert het de volgende regels:
1.Een publicatie dient naar het oordeel van het bestuur een meerwaarde te hebben voor de lezers.
2.Studenten worden volledig vrijgelaten in de wijze waarop zij de Cursus hanteren.
3.Een bijdrage, visie of uitleg dient voldoende kwaliteit te hebben om behulpzaam te zijn voor studenten van Een cursus in wonderen.
4.Het bestuur ziet discussie over interpretaties van de Cursus niet als behulpzaam of verhelderend. Daarom worden bijdragen die gezien worden als controversieel of waarin kritiek op andere leraren of interpretaties wordt geuit, niet geplaatst. Uiteraard zullen leraren het niet altijd met elkaar eens zijn als het gaat om interpretaties van of visies op de Cursus. Het bestuur gaat deze verschillen niet uit de weg, maar nodigt ieder uit in zijn of haar bijdrage de eigen inzichten, visies of toepassingen naar voren te brengen zonder zich af te zetten tegen, of kritiek te formuleren op, eventuele andere visies.
Citaten
Wanneer fragmenten uit de Cursus worden geciteerd, dan dient dit altijd te gebeuren uit de officiële vertaling. Tevens dient een volledige tekstverwijzing per fragment te worden opgenomen volgens de in de Cursus aangegeven wijze (vindplaats-aanduiding). Buiten de citaten staat het de auteurs vrij op hun eigen wijze termen uit de Cursus te gebruiken (voor het Engelse 'mind' kan bijvoorbeeld denkgeest, denkvermogen en geest gebruikt worden), waarbij uiteraard ook op de leesbaarheid van het artikel als geheel gelet moet worden.
Stijl en taalgebruik
Naast de inhoudelijke kwaliteit stellen we ten behoeve van de leesbaarheid eisen aan stijl, opbouw, spelling en taalgebruik. Het bestuur behoudt zich het recht voor een ingediend stuk te herschrijven, in te korten of te bewerken. Ingrijpende veranderingen worden eerst voorgelegd aan de schrijver. Wijzigingen vinden dan in overleg plaats. Het bestuur beslist uiteindelijk over de plaatsing.
In de aangekondigde cursussen, lezingen, workshops en begeleiding, dient de Cursus centraal te staan, met de bedoeling de studie en het in de praktijk brengen van de Cursus te bevorderen. Ook gaan we ervan uit dat leraren op een manier met hun studenten omgaan die past bij de stijl van de Cursus. Leraren die hun activiteiten voor de eerste keer in deze rubriek willen aankondigen, worden door het bestuur van de vzw uitgenodigd voor een intake gesprek.